Jom Masak


Kakak faham, since kakak bukak akaun baru di blogspot ni kakak tak pernah lagi share resipi ngan korang. Macam biasalah, resipi kakak semuanya simple-simple belaka. Tak kuasa u’olls nak perap memerap bejam-jam bagai. Yang penting masakan tu sedap dan senang nak buat.

Hari nai kakak na share resipi yang kakak teringat bila kakaka terpandang pokok pandan dalam pasu depan umah kakak. Dah nak maposs rupanya sebab lupa nak jaga. Dah lama jugak kakak tak buat masakan ni, aderla dalam setahun. Sebab utamanya ialah kakak malas. Tapi u’olls masakan ni senang sajork. Ayam Pandan ok.

Bahan-bahan:
500gm fillet ayam
5gm jintan manis
5gm jintan putih lengkuas
1 batang serai
3 ulas bawang putih
1 inci halia
2 biji buah keras
10gm gula melaka


Cara-caranya:
1. Kisar kering jintan manis, jintan putih dan buah keras.
2. Bahan-bahan lain tu pula kisar basah.
3. Campurka semuanya dalam satu mankuk besar. Masukkan ayam dan perap sekejap. Sekejap je ok. Tak payah berjam bagai.
4. Balut ayam dengan daun pandan dan goreng sampai masak.
5.Tadaaa…. dah siap.

~ by adriananatasya on March 25, 2008.

2 Responses to “Jom Masak”

  1. nyah sedap ayam tu..ko anta kat umah skit….ni leh tukar2 resepi ni…tu ko masak ker..ko beli tu

  2. masak occay. kalau beli tu ader jugak.. api tak pernah lagi mak jumpa ayam balut pandan ni jual kat kedai.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: