Manusia Hipokrit

Hah! Dah tiba hujung minggu. Hujung minggu yang tak besh langsung. Dalam perasaan aku ni ada tekanan yang jikalau dikeluarkan bisa jadi halilintar dong! Aku benci seseorang dalam rumah aku. Benci sangat. Benci yang kalau dilepas, boleh meletus macam Krakatoa. Kemudian boleh jadi Tsunami. Pastu leh bunuh orang, kucing, angsa, siput dan kerang. Tengok???? Beban dilema ni dah wat otak aku sengal. Hiks!

Aiyoo… perlukah mak libatkan tsunami di sini? Mak takut ombak uolss! Walaupun kengkadang mak terbeliak bijik mata menengok surfer-surfer yang hensem, kendieww dan tidak berbaju ittew bermain ombak. Hiks! Wah.. apakah disebalik kelengkang ittew? Membonjol. *Pengsan!

Alkisah kawan serumah aku cuma ada dua. Diorang ni kapel. Biasalah cik gayah memang cenggituh. Pemalasnya Nauuzubillah! Kalau aku nak basuh baju, mesti baju dia ada gak dalam mesin basuh. So aku tolong basuhkan sekali. Kat sinki tu, nak tengok ulat hinggap kot baru nak kemas. Nak buang sampah pun nak kene pesan dua tiga kali. Masalahnya dia tu kapel ngan tuan umah. Haiyakkk!

Aku ni malas juga nak gaduh-gaduh dan bermasam muka, since diapon bayar duit rumah. Bukan juga nak berkira soal kemas-mengemas ni. Pahala tu, ditambah lagi pahala kesabaran aku. Alkisah baru-baru ini kawan tuan rumah tu kenalkan dia pada seorang sanak saudara, yang Cik Gaia juga lah kaedahnya. Rupanya sipolan tadi sentap dan jeles. Baru ko tau ada lagi umat lain yang lagi santeq dari kau! Saudara kawan aku tu pulak kiranya baik dan rapat dengan aku. So disinilah bermula drama bagai ni.

Sekarang makan tak ajak aku. Nak kuar jenjalan dah tak pelawa aku. And, memacam lagilah. Buruk betul perangai kan? SEkadar kau jeles ngan orang tu kenapa nak libatkan aku sekali? Pastu dia hantar sms kepada seorang kawan aku.

“Add, ko baik ke ngan si Fiz tu? Aku dengar ko baik ngan dia. Kau kapel ngan dia eks?”


Dan kawan aku ni yang ala-ala sengal ni menjawabla…

“Eh, mana ada. Aku tak taste langsung ngan dia. Daripada aku kapel ngan dia baik aku carik orang lain. Sorryla, not my type”


Gittew jawapan kawan mak yg sorang ni. Rupanya dia tak puas hati lagi. Dia hantar lagi satu sms.

“Aku bukan apa, aku tak suka si Fiz tu. HIPOKRIT. Daripada ko kawan ngan dia, baik ko kawan jer ngan orang lain”


Amboih, sampai macam tu sekali. Aku yang membaca sms tu rasa geram sangat. Sampainya hati dia cuba jadi batu api kat orang lain. Sungguhpun kau tak suka budak tu, janganlah libatkan orang lain. Lagipun aku lebih suka kawan dengan seorang manusia yang menghargai orang lain. Bukannya kawan ngan orang yg hipokrit, tapi tak mengaku hipokrit.


Itulah dilema aku sekarang ni. Sungguh seksa nak memikirkannya. Kene pulak dok serumah ngan orang macam ni. Harta kau harta kau, harta aku harta kau jugak! Aiyak! Korang paham kan maksud aku? Sesungguhnya aku cuba bersikap mulia. Cuba tidak mengendahklan kekalutan ini, dan layan semua orang sebaik mungkin. Harapan aku, satu hari nanti dia akan sedar.



Nah, hambik kau. Akak siap berdoa di atas batu supaya dia insaf atas keterlaluannya. Dah.. pergi basuh baju-baju kau. Kau hengat aku ni orang gaji? Bedebah kau!!

~ by adriananatasya on August 17, 2008.

6 Responses to “Manusia Hipokrit”

  1. aiyoOOo aku mcm kenal jerkk .. tuan ruamh ittew dan pasangan nya ittew… bebawak la bersabar cik bed… lama2 manusia ittew akan sedar akan kesilapanya.. renung- renungkan dan selamat beramal……..

  2. sabar lar riana..
    selagi ko bole bersabar..ko bersabar la k?
    takbole sabar..ko sembor je lar..

    abes kawan ko lg sorang tuh kata aper?
    ko tak citer kat dier ke?

  3. kenal ke cik temah? harharhar…..

  4. haruslah aku cakap kat dia juga. supaya berjaga-jaga. sibbaik budak tu penyabo cam aku jugak. hiks.

  5. gambo insaf tu buat aku tak tahan gelak wei…wakakkaa

  6. riana..byk2 la bersabar..adoi..manusia ni…ada byk jenis…mm ade yg bek dpn kita..blakg kita..kutuk abes2an..ade yg bek ngan kita juz utk kepentgn dia..mm sbr ek….lau xle sbr..g ambek air smbahyang..(ni yg ko kte kt aku smlm kn?)..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: