Biskut Makmur

Ramai betul orang suka biskut ni. Malahan aku sendiri pun akan naik hantu kalau nampak biskut ni. Tahun lepas aku buat biskut, tapi tahun ni mungkin tak sempat. Maka beli saja di Jalan Tunku Abdul Rahman. Tapi walau macam manapun aku share la resipi untuk buat biskut makmur. Memang nampak cam susah, tapi apa kata kita rajinkan diri untuk mencuba?


BISKUT MAKMUR

Bahan Doh/Kulit
500 gm tepung gandung
80 gm gula halus
minyak sapi [ikut lembut boleh kepal]

Bahan Inti
300 gm kacang tanah
70 gm gula halus

Gula icing [untuk salut kueh]

Cara
1. Gaulkan semua bahan Doh sehingga lembut dan boleh dibentukkan.
2. Kacang tanah dibakar dalam oven selama 20 minit [sehingga kulit boleh tanggal bila di gosok kacang]
2. Mesinkan kacang dan gaulkan dengan gula.
3. Ambil doh dan leperkan.
4. Masukkan inti yg telah dibulat bentuk bujur sebesar biji buah kurma. Bentukkan bujur.
5. Bakar dalam suhu 180’C selama 20 – 25 mnit [sehingga nampak masak]
6. Sejukkan baru golekkan dalam gula icing.
7. Simpan dalam balang kedap udara.


Selamat Mencuba!

~ by adriananatasya on September 20, 2008.

One Response to “Biskut Makmur”

  1. ADOI…ni yang aku X tahan ni…peberet kueh Raya aku all the time. kalau mcm ni…dah ada panduannya, nak la aku try…biar makan sampai pengsan

Leave a Reply

 
